Om tjänsten
Viktigt meddelande till allmänheten! Den här rollen är perfekt för dig som har 3-5 års erfarenhet av Bussiness controlling och som nu letar efter rätt nästa steg i din karriär. Vi vågar lova att om du har ovan erfarenhet och du är ute efter en spännande ny roll läser du om rätt roll.
Låt oss börja med att lista varför vi verkligen tror du läser om din drömroll:
- Du får delta mycket i förändringsprojekt i ett företag som går som tåget. Vår bild är att man som Business Controller (BC) helst vill jobba med förändring och förbättring snarare än förvaltning. Så är fallet verkligen här. Som exempel är man i tidiga stadiet av en PBI-resa där du som BC såklart blir central i det arbetet.
- Du blir ansvarig BC för ett eget bolag i koncernen. Koncernen innehåller flera andra bolag med egna BC vilket gör att du får stort utbyte av andra BC samtidigt som du får ha stort ägandeskap för din del av koncernen.
- Du får jobba med en uppskattad VD som är både prestigelös men även tydlig i sitt ledarskap.
- Du blir en del av företagets ledningsgrupp och därmed viktigt bollplank för VD och övrig ledningsgrupp kring ekonomiska analyser.
- Företaget i fråga sätter stort värde vid medarbetarvård och erbjuder bland annat medarbetarresor till väldigt förmånliga priser till bland annat skidorter.
Vi söker dig som
· Högskoleutbildning/examen i ekonomi eller motsvarande utbildning
· Minst 3 års erfarenhet av liknande uppgifter
· Behärska engelska i tal och skrift
· Mycket goda kunskaper i MS Office
För att trivas i rollen är du initiativtagande och pådrivande kring förändring. Du trivs i rollen som expert och bollplank. Dessutom är du pedagogisk och retoriskt stark samt inte rädd för att utmana VD om du anser att det finns vinning i att gå en annan väg än den VD anser rätt och att du har argument för att underbygga din åsikt.
Arbetsuppgifter
Vi misstänker att du som har rätt bakgrund har bra uppfattning om vilka arbetsuppgifter som kommer ingå i rollen – men för säkerhetsskull listar vi exempel på arbetsuppgifter som kommer fylla din vardag:
· Ekonomistyrning och verksamhetsstöd för att utveckla företaget med dess respektive affärsområden i linje med affärsidé, mål, vision, policys samt mot upprättade av verksamhetsplaner.
· Aktivt stödja exempelvis regions- och affärsområdeschefer med inriktning på ekonomisk uppföljning, verksamhetsfrågor och budgetarbete
· Utveckla och följa upp verksamheten utifrån analyser av resultat, tillväxt, lönsamhet, nyckeltal och kundnytta
· Ingå i ledningsgruppen för företaget samt bistå VD och Ledningsgrupp med ekonomiska analyser
· Genomföra Business Review med regions- och affärsområdeschefer
· Ansvara för den interna budget- och prognosprocessen
· Ansvara för underhåll och utveckling av företagets BI-verktyg
· Stödja affärsutvecklingen inom företaget
· Verka för effektivitet och lönsamhetsstyrning av företaget
· Analysera och genomföra förbättringar
· Delta i kvalitetsuppföljning
· Bevaka och identifiera nya och förändrade krav inom ansvarsområdet
· Delta i upprättandet och implementerandet av instruktioner och rutiner
· Löpande uppföljning, analys och värdering av pågående projekt
· Delta i offert- och kalkylmöten
· Konkurrensanalys och omvärldsbevakning
· Kompetensutveckla chefer och medarbetare i företagets ekonomimodell
· Delta i etablerings- och förvärvsprocesser
Om anställningen
Detta är en direktrekrytering. Det innebär att vi på OIO hanterar och projektleder rekryteringsprocessen men du blir anställd hos vår kund från dag ett.
Övrig information
- Omfattning: Heltid, kontorstider
- Start: Omgående
- Placering: Stockholm
- Kontaktperson: Per Carnestedt, per.carnestedt@oio.se
- Lön: Fast månadslön
Kom ihåg att vara snabb med din ansökan då vi gör löpande urval av kandidater och att annonsen kan stängs ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals och intervjufasen.
Låt jobben komma till dig
Boka in ett möte med oss där du får berätta om dig själv så hör vi av oss när vi hittat en möjlighet som passar dig. Maila info@oio.se för att komma i kontakt med oss.
